Ολοκλήρωση ημερίδας με θέμα: «Η τραγωδία των κοινών - Μία διαχρονική τραγωδία»

Το Κ.Π.Ε. Μουζακίου διοργάνωσε την Τετάρτη 25 Απριλίου 2018 στην Καρδίτσα ημερίδα με θέμα: «Η τραγωδία των κοινών - Μία διαχρονική τραγωδία» στην αίθουσα της Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας.

Η ημερίδα απευθυνόταν σε εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας και στην εκδήλωση παραβρέθηκε και χαιρέτισε ο Διευθυντής της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας κ. Παπανούσκας Μιχάλης.


Στην αρχή ο Υπεύθυνος του Κ.Π.Ε. Μουζακίου κ. Ντάνης Αντώνης παρουσίασε το πολύκροτο άρθρο του οικολόγου Garett Hardin(βίντεο), το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς για την ανθρώπινη συμπεριφορά σχετικά με τη διαχείριση κοινών πόρων ανοιχτής πρόσβασης. Στη συνέχεια ο Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Καρδίτσας - Μαγνησίας κ. Τσιάμαλος Ηρακλής (βίντεο) παρουσίασε τη σκέψη του Αριστοτέλη για τα «κοινά», δείχνοντας ότι πολλά σύγχρονα προβλήματα είναι παλιά και ακόμη αναζητούν μόνιμες λύσεις, όπως αυτά της διαχείρισης των κοινών. Οι παρουσιάσεις έκλεισαν με την εισήγηση του Διευθυντή του Εσπερινού Γυμνασίου Λούκα Ηλία, Οικονομολόγου, ο οποίος αναφέρθηκε στη δουλειά της Elinor Ostrom, που βραβεύθηκε με Nobel Οικονομίας, γιατί έδειξε αποτελεσματικούς τρόπους διαχείρισης των κοινών πόρων. (βίντεο)

Ακολούθησε ενδιαφέρουσα συζήτηση (βίντεο) ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς για τους τρόπους διαχείρισης των κοινών πόρων, αναπτύχτηκε γόνιμος προβληματισμός και αναδείχθηκαν και αποτελεσματικοί τρόποι διαχείρισης στη χώρα μας, όπως για παράδειγμα ο θεσμός του τσελιγκάτου. Τέλος, πρόεκυψαν ουσιαστικές προτάσεις για την ανάγκη συνεργασίας και συντονισμού στη σύγχρονη κοινωνία.


Παρουσιάσεις (ppt)


Τραγωδία των κοινών.Το άρθρο του Hardin

Τα πολιτικά του Αριστοτέλη: Η συνάντηση του ιδανικού με το πραγματικό

Η τραγωδία των κοινών: Πώς η Elinor Ostrom έλυσε ένα από τα μεγαλύτερα διλήμματα της ζωής



Τελευταία Ενημέρωση (Πέμπτη, 03 Μάιος 2018 09:15)

 

Διοργάνωση ημερίδας με θέμα: «Η τραγωδία των κοινών - Μία διαχρονική τραγωδία»

Το Κ.Π.Ε. Μουζακίου σύμφωνα με τον προγραμματισμό της παιδαγωγικής του ομάδας και στο πλαίσιο της Πράξης «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση», το οποίο υλοποιείται μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διοργανώνει στην Καρδίτσα ημερίδα με θέμα: «Η τραγωδία των κοινών - Μία διαχρονική τραγωδία» για εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας, την Τετάρτη 25 Απριλίου 2018 στην αίθουσα της Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας (4ος όροφος).

ΕΔΩ μπορείτε να βρείτε το πρόγραμμα και τα ονόματα των εκπαιδευτικών που δήλωσαν συμμετοχή πριν από τις γιορτές του Πάσχα, αλλά σας ενημερώνουμε πως η ημερίδα θα είναι ανοιχτή για τους εκπαιδευτικούς.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΥΤΟ ΘΕΜΑ:

«Η τραγωδία των κοινών»

Σημείο αναφοράς για την εξέταση της ανθρώπινης συμπεριφοράς στην διαχείριση των κοινών πόρων

Το 1970 ο βιολόγος γενετιστής Hardin έγραψε ένα άρθρο στο Scientist που έμελλε να γίνει σημείο αναφοράς για πολλές δεκαετίες. Ο σκοπός του ήταν να αναλύσει το πρόβλημα του υπερπληθυσμού και να δώσει προτάσεις για λύση. Εξετάζοντας τον προβληματισμό που υπήρχε εκείνη την εποχή, στην επιστημονική αρθρογραφία και σε διάφορα άλλα έντυπα, διαπίστωσε ότι οι περισσότεροι αναζητούσαν τεχνικές λύσεις. Κατά τη γνώμη του το ζήτημα δεν επιδεχόταν τεχνικές λύσεις, αλλά έπρεπε να λυθεί στην πολιτική και κοινωνική σφαίρα.

Συνδέοντάς το και με άλλα προβλήματα παρόμοιας τάξης, που δεν επιδέχονται τεχνική λύση, ανέπτυξε ένα σκεπτικό εξήγησης της ανθρώπινης συμπεριφοράς όσον αφορά στη διαχείριση κοινών πόρων, που τις περισσότερες φορές οδηγεί σε τραγωδία.

Κάποιες άλλες ιδέες - πολιτικές τοποθετήσεις στο άρθρο αφορούσαν την αντίθεσή του στο «αόρατο χέρι» του Άνταμ Σμιθ, δηλαδή το ότι ο καθένας κυνηγώντας το δικό του συμφέρον προάγει το δημόσιο καλό, καθώς και τη συμφωνία του με την άποψη του Χέγκελ, που ανέλυσαν περαιτέρω οι κλασσικοί του Μαρξισμού, ότι η ελευθερία αναπτύσσεται με την κατανόηση της αναγκαιότητας.

Τη λέξη τραγωδία, τη χρησιμοποιεί όχι σαν συνώνυμο της δυστυχίας, αλλά σαν συμβάν που δείχνει την σοβαρή πλευρά της ασυνείδητης λειτουργίας των ανθρώπων και μπορεί να οδηγήσει σε δυστυχία.

Επίσης μια άλλη σκέψη που διατυπώνει αφορά το πεπερασμένο του κόσμου που ζούμε, ιδιαίτερα σημαντική μια και 50 χρόνια μετά, σύμφωνα με κάποιες απόψεις επιστημόνων έχουμε υπερβεί κάποια οικολογικά όρια στον πλανήτη, φθάνοντας στο κατώφλι του χάους.

Η διαχείριση των κοινών έχει απασχολήσει την πολιτική και φιλοσοφική σκέψη από την αρχαιότητα, και μάλιστα λέγεται ότι ο Hardin ήταν ενήμερος για τις ιδέες του Αριστοτέλη που εξέφρασε στα «Πολιτικά».

O Αριστοτέλης δεν προσπάθησε  να φτιάξει  με τη φαντασία του το ιδανικό πολίτευμα, όπως έκανε ο Πλάτωνας. Παρατήρησε, ερεύνησε, αναρωτήθηκε, δημιούργησε ορισμούς φαινομένων, ταξινόμησε κατηγορίες και υποκατηγορίες. Με άλλα λόγια, ανάλυσε τη φύση της Πολιτικής, δείχνοντας δρόμους στους φιλοσόφους όλων των εποχών. Οι σκέψεις του μας θυμίζουν σε μεγάλο βαθμό τις σχετικά πρόσφατες προσεγγίσεις των κοινωνιολόγων του 20ου αιώνα.

Φίλος του βασιλιά της Μακεδονίας, δάσκαλος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ταξιδιώτης σε αρκετά μέρη ο Αριστοτέλης γνώρισε την εξουσία σε διάφορες μορφές. Τα «Πολιτικά» του τροφοδοτήθηκαν από τις εμπειρίες του, τις παρατηρήσεις του και την έρευνα. Ταυτόχρονα όμως, η σκέψη του διαμορφώθηκε σε μεγάλο βαθμό από τη ζωή του στην Αθήνα και την επαφή του με τον Πλάτωνα και άλλους φιλοσόφους. Ο Αριστοτέλης, ως αποστολή της οργανωμένης Πολιτείας ορίζει το κοινό καλό των πολιτών. Ως προϋπόθεση θέτει την  πνευματική καλλιέργεια όλων των πολιτών. Ως δεύτερη προϋπόθεση τοποθετεί την ενεργή εμπλοκή των πολιτών. Οι έννοιες των ενεργών και σκεπτόμενων πολιτών που διασφαλίζουν την αυτάρκεια και την ευτυχία μιας κοινωνίας, επινοήθηκαν από τον Αριστοτέλη και παραμένουν επίκαιρες ως σήμερα. 

Το άρθρο του Hardin, όπως συμβαίνει συνήθως, δέχτηκε δικαιολογημένες, αλλά και υπερβολικές επικρίσεις μέχρι σήμερα. Έγινε σημείο αναφοράς στην πολιτική και την επιστήμη. Μια σημαντική στιγμή ήταν η βράβευση της Elinor Ostrom με το βραβείο Nobel στα οικονομικά, κυρίως επειδή, μετά από 50 ετών έρευνες, απέδειξε ότι οι τοπικές κοινωνίες διαχειρίζονται καλύτερα από το κράτος και τις εταιρείες τους κοινούς πόρους. Η Ostrom απέκρουσε το συμπέρασμα του Χάρντιν χρησιμοποιώντας στην επιχειρηματολογία της το παιχνίδι του διλήμματος του φυλακισμένου, γνωστό παράδειγμα της θεωρίας των παιγνίων.

Η θεωρία που ανέπτυξε αμφισβητεί ότι μια διακυβέρνηση από τα πάνω προς τα κάτω, είτε δεξιά (κυβέρνηση) είτε αριστερή, μπορεί να λύσει τα προβλήματα βιωσιμότητας του πλανήτη. Η Ostrom στηρίζει αυτήν τη θέση προβάλλοντας την ικανότητα των ανθρώπων για αυτοδιαχείριση. Μέσα από τις πολυετείς έρευνές της η Όστρομ παρατήρησε ορισμένες ομοιότητες ανάμεσα σε αυτοοργανωμένους θεσμούς Πόρων Κοινής Διαχείρισης (ΠΚΔ) που αντέχουν στο χρόνο. Η Ostrom (1990), προσδιορίζει τις προϋποθέσεις για την αποτελεσματική διακυβέρνηση των κοινών με τον όρο «αρχές σχεδιασμού», τις οποίες η οργανωτική δομή αυτοδιαχείρισης ενός ΠΚΔ πρέπει να σεβασθεί προκειμένου να είναι πετυχημένη. Για την επιτυχή εφαρμογή των αρχών σχεδιασμού, η Ostrom πιστεύει, θα πρέπει οι άνθρωποι να είναι πρόθυμοι να δεσμευτούν ότι θα συμμορφωθούν σε κανόνες, όπου ο ένας θα επιτηρεί τις ενέργειες και το βαθμό συμμόρφωσης του άλλου, και ότι θα αναπαράγουν τους θεσμούς των κοινόκτητων πόρων από γενιά σε γενιά.

Η τραγωδία των κοινών δεν αποτελεί μια αναπόφευκτη κατάληξη. Αν και αναμφίβολα έχουν συμβεί τραγωδίες, για χιλιάδες χρόνια οι άνθρωποι έχουν επιδείξει δείγματα συλλογικής οργάνωσης και έχουν καταφέρει να διαχειριστούν με επιτυχία τους κοινούς πόρους. Παραδείγματα επιτυχούς αυτοδιαχείρισης των κοινών αναφέρονται εκτενώς στη βιβλιογραφία και ανάμεσα σε αυτά συγκαταλέγονται τα χωριά Τέρμπελ της Ελβετίας, Χιράνο, Ναγκάικε και Γιαμανόκα της Ιαπωνίας, καθώς και ο θεσμός του Τσελιγκάτου στη χώρα μας. Αντιθέτως πεδία εφαρμογής ενδεχομένως της τραγωδίας των κοινών θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι περιπτώσεις της υποβάθμισης των βοσκότοπων, η υπεραλίευση, η ατμοσφαιρική ρύπανση, η ρύπανση του νερού, η εξαφάνιση σπάνιων ειδών κ.α.

Λούκας Ηλίας, Οικονομολόγος - Διευθυντής Εσπερινού Γυμνασίου με Λ.Τ. Καρδίτσας

Ντάνης Αντώνης, Χημικός - Υπεύθυνος Κ.Π.Ε. Μουζακίου

Τσιάμαλος Ηρακλής, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Καρδίτσας - Μαγνησίας

Τελευταία Ενημέρωση (Παρασκευή, 20 Απρίλιος 2018 11:14)

 

6o Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα «Φυτά και βότανα στον λαϊκό πολιτισμό και την επιστήμη»

Από τις 20 έως τις 22 Οκτωβρίου 2017 στην Καρδίτσα θα πραγματοποιηθεί το 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο με θέμα αυτή τη φορά «Φυτά και βότανα στον λαϊκό πολιτισμό και την επιστήμη». Το Συνέδριο διοργανώνεται από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας - Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και το Κέντρο Ιστορικής και Λαογραφικής Έρευνας «Ο Απόλλων» Καρδίτσας. Συνδιοργανωτές αυτού είναι η Περιφέρεια Θεσσαλίας - Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας, ο Δήμος Καρδίτσας, η Ένωση Πολιτιστικών Συλλόγων και το Επιμελητήριο.

Το Κ.Π.Ε. Μουζακίου θα συμμετέχει στις εργασίες του Συνεδρίου το Σάββατο το απόγευμα στις 21 Οκτωβρίου 2017 με παρουσίαση του προγράμματος με θέμα: «Ταξίδι στον κόσμο των βοτάνων» που υλοποιεί με μαθητές και θα προβεί και σε επίδειξη παρασκευής βοτανοαλοιφής.

Το πλήρες πρόγραμμα του Συνεδρίου μπορείτε να το βρείτε και εδώ.

Σας περιμένουμε!

Τελευταία Ενημέρωση (Πέμπτη, 19 Οκτώβριος 2017 13:36)

 

17η Οικολογική Γιορτή Καρδίτσας - Δράση με μαθητές

Και τη φετινή χρονιά το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μουζακίου, ως συνδιοργανωτής φορέας, συμμετείχε στη 17η Οικολογική Γιορτή Καρδίτσας. Στο περίπτερο του Κ.Π.Ε. εκπαιδευτικοί της παιδαγωγικής ομάδας ενημέρωναν τους ενδιαφερόμενους (μαθητές, εκπαιδευτικούς και πολίτες) για τις δράσεις και τα προγράμματα που προγραμματίζει να υλοποιήσει το Κ.Π.Ε. τη νέα σχολική χρονιά.
Ξεχωριστό χρώμα και ζωντάνια έδωσε, ιδιαίτερα, η παρουσία μαθητών στον χώρο. Συγκεκριμένα την Παρασκευή 22/9/2017 οι μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας συνοδευόμενοι από τους εκπαιδευτικούς τους, πήραν μέρος, ξεχωριστά κατά τμήμα, σε σχεδιασμένη από την παιδαγωγική ομάδα εκπαιδευτική δραστηριότητα με θέμα τα βιολογικά και μη βιολογικά προϊόντα.
Το πρώτο μέρος περιελάμβανε εισαγωγικές ερωτήσεις, μέσα από τις οποίες ανιχνεύονταν οι γνώσεις των μαθητών γενικά για το θέμα. Μετά τη συζήτηση και την ανταλλαγή απόψεων, οι εκπαιδευτικοί του Κ.Π.Ε. έδιναν επιλεγμένες χρήσιμες πληροφορίες γύρω από το θέμα και οδηγίες για την υλοποίηση της δραστηριότητας που ακολουθούσε.
Η δραστηριότητα είχε τίτλο: «Διακρίνω τα βιολογικά» και σκοπό είχε οι μαθητές μέσα από παιχνίδι, δοκιμές και λάθη (σωστή αντιστοίχηση καρτών) να ανακαλύψουν τις διαφορές ανάμεσα στα βιολογικά προϊόντα και τα τρόφιμα που παράγονται με εντατικές μεθόδους.
Ήταν μια δραστηριότητα στην οποία οι μαθητές πήραν μέρος με μεγάλη διάθεση, τη χάρηκαν και έδωσαν ραντεβού για επίσκεψη στο Κ.Π.Ε. Μουζακίου και υλοποίηση ανάλογου περιβαλλοντικού προγράμματος.

Τελευταία Ενημέρωση (Πέμπτη, 28 Σεπτέμβριος 2017 11:14)

 

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΑΡΤΑ ΝΕΩΝ

Ζήσε περισσότερα... Ξόδεψε λιγότερα...


Είσαι νέος και ζεις στην Ευρώπη;     

Πήρες την Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων;


Η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς και το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης σας παρουσιάζουν την Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων, μία εκπτωτική κάρτα που παρέχει σημαντικές εκπτώσεις και οφέλη σε 4 εκατομμύρια νέους σε όλη την Ευρώπη!


Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων: αυστηρά μόνο για νέους!

Την Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων μπορούν να έχουν όλοι οι νέοι, ηλικίας 13 - 30 ετών. Ισχύει για ένα χρόνο, στοιχίζει 10 ευρώ και μπορείς να την ανανεώνεις κάθε χρόνο μέχρι να κλείσεις τα 30. Πρόκειται για εκπτωτική και όχι πιστωτική ή χρεωστική κάρτα.


Ανακάλυψε την Ευρώπη με την Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων!

Με την Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων μπορείς να απολαμβάνεις ειδικά προνόμια και αγαθά τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε 37 χώρες του εξωτερικού!


Κατάλογος εκπτώσεων

Ο κατάλογος είναι μεγάλος! Απλά δείχνεις την Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων και έχεις ειδική έκπτωση σε προϊόντα, και υπηρεσίες όπως:

Πολιτισμός: κινηματογράφοι, θέατρα, μουσεία, πολιτιστικές εκδηλώσεις, συναυλίες.

Καταστήματα: ρούχων, οπτικά, κομμωτήρια, ινστιτούτα αισθητικής, γυμναστήρια, κοσμηματοπωλεία, βιβλιοπωλεία, ποδήλατα, είδη σπιτιού/δώρων.

Διασκέδαση/Φαγητό: εστιατόρια, μπαρ, καφετέριες, club.

Εκπαίδευση: φροντιστήρια ξένων γλωσσών, σεμινάρια πληροφορικής.

Τουρισμός: ταξιδιωτικά πρακτορεία, ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, camping, ενοικιάσεις αυτοκινήτων.

Υπηρεσίες Υγείας

 

Διαδικασία απόκτησης της κάρτας

3 τρόποι:

  1. Υποβολή online αίτησης στην ιστοσελίδα: www.europeanyouthcard.gr
  2. Αποστολή με μία φωτογραφία ταχυδρομικά στην παρακάτω διεύθυνση:

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΑΡΤΑ ΝΕΩΝ:
ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ
ΑΧΑΡΝΩΝ 417,  11143 ΑΘΗΝΑ

Για τους δύο παραπάνω τρόπους ο αιτών λαμβάνει ειδοποίηση από το ταχυδρομείο και εντός του χρονικού ορίου που αναφέρεται σε αυτήν, παραλαμβάνει την κάρτα πληρώνοντας 10 ευρώ. Σε περίπτωση που η κάρτα δεν παραληφθεί ο φορέας μας δεν θα προχωρά σε επαναποστολή της κάρτας εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις.

      3. Επίσκεψη στα γραφεία του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης και επί τόπου απόκτηση της κάρτας.

 Περισσότερες πληροφορίες στα τηλέφωνα 210 – 2599422/444

www.europeanyouthcard.gr

Τελευταία Ενημέρωση (Παρασκευή, 09 Νοέμβριος 2012 10:25)