Ολοκλήρωση Σεμιναρίου με θέμα: «Η έννοια της προσβασιμότητας σε διαφορετικά περιβάλλοντα εκπαίδευσης: Η περίπτωση των θεμάτων της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης»
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το διήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς που διοργάνωσε το Κ.Π.Ε. Μουζακίου στους χώρους του για εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης των Π.Ε. Καρδίτσας και Τρικάλων την Παρασκευή 8 και το Σάββατο 9 Απριλίου 2016.
Το θέμα του σεμιναρίου ήταν: «Η έννοια της προσβασιμότητας σε διαφορετικά περιβάλλοντα εκπαίδευσης: Η περίπτωση των θεμάτων της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης» και περιελάμβανε θεωρητικό και πρακτικό μέρος.
Συγκεκριμένα την Παρασκευή το απόγευμα και το Σάββατο το πρωί στο πρώτο μέρος, οι εκπαιδευόμενοι παρακολούθησαν θεωρητικές εισηγήσεις που παρουσίασαν οι κ.κ.: Αργυρόπουλος Βασίλειος - Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Π.Τ.Ε.Α.), Κανάρη Χαρίκλεια - Ειδική Παιδαγωγός, Μουσειοπαιδαγωγός, Ph.D., Συνεργάτης Π.Τ.Ε.Α. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Χαμονικολάου Σοφία MSc - Συνεργάτης Π.Τ.Ε.Α. Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Ο κ. Αργυρόπουλος παρουσιάζοντας το θέμα: «Κοινωνική προσέγγιση της αναπηρίας: Η σημασία της πρόσβασης στην εκπαιδευτική και κοινωνική ένταξη» αναφέρθηκε συνοπτικά στη θεματική της Κοινωνικής προσέγγισης της αναπηρίας, καθώς και στη σημασία της πρόσβασης στην εκπαιδευτική και κοινωνική ένταξη.
Ειδικότερα ανέλυσε τις επιμέρους υπο - ενότητες:
- Ατομικό και κοινωνικό μοντέλο αναπηρίας
- Η έννοια της ένταξης
- Η έννοια της πρόσβασης ως προϋπόθεση της ένταξης
Η κ. Κανάρη παρουσίασε το θέμα: «Ποιοτικά χαρακτηριστικά της μάθησης σε περιβάλλοντα μη τυπικής εκπαίδευσης: Η περίπτωση των παιδιών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», εστίασε στις μη τυπικές μορφές εκπαίδευσης και ειδικότερα σε εκπαιδευτικές δράσεις και προγράμματα που πραγματοποιούνται σε περιβάλλοντα διαφορετικά από το σχολείο και σε ορισμένα βασικά ποιοτικά χαρακτηριστικά αυτών των δράσεων, όπως η βιωματική μάθηση, η κοινωνική διάσταση, η έλλειψη απαίτησης για «επιδόσεις» και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα και για παιδιά με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Τέλος, παρουσίασε ορισμένες βασικές αρχές προσβασιμότητας στον σχεδιασμό και την υλοποίηση σχετικών δράσεων για την ισότιμη πρόσβαση και συμμετοχή όλων των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Η κ. Χαμονικολάου εισηγήθηκε το θέμα: «Η έννοια της διαφοροποίησης: Ζητήματα σχεδιασμού και ανταπόκρισης στη διαφορετικότητα των μαθητών/Παραδείγματα και Εφαρμογές», μίλησε για την έννοια της διαφοροποίησης και τόνισε τη σημασία της εφαρμογής της στην ενταξιακή εκπαίδευση. Ιδιαίτερα έδωσε έμφαση στο πώς γίνεται μια διαφοροποιημένη διδασκαλία και ποια είναι τα βασικά στοιχεία που μπορούν να διαφοροποιηθούν. Τέλος, ανέπτυξε ζητήματα σχεδιασμού και ανταπόκρισης στη διαφορετικότητα των μαθητών μέσα από παραδείγματα διαφοροποιημένων διδασκαλιών.
Στη συνέχεια οι εκπαιδευόμενοι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν σε βιωματικά εργαστήρια στη διάρκεια των οποίων κατέθεσαν και τις απόψεις τους πάνω σε ζητήματα σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού, επικεντρώνοντας κυρίως σε άτομα με προβλήματα όρασης, συζήτησαν όμως και θέματα προσβασιμότητας, προσαρμογής και διαφοροποίησης γενικότερα. Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε στα απτικά διαγράμματα και την κατασκευή τους με ειδικά μηχανήματα, καθώς και στην προσαρμογή προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης όπου αναφέρθηκαν και συζητήθηκαν οι πιθανές δυσκολίες ανά κατηγορίες αναγκών της πρόσβασης σε αυτά των ειδικών σχολείων.
Ανάμεσα στις προτάσεις που αναδείχθηκαν, ιδιαίτερη σημασία είχε η υλοποίηση της αρχής του καθολικού σχεδιασμού στο εκπαιδευτικό υλικό και τα προγράμματα, όπως και στους ιστότοπους των Κ.Π.Ε., καθώς και η πιλοτική εφαρμογή προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για ειδικά σχολεία.
Στο σεμινάριο, το οποίο κατά γενική ομολογία των συμμετεχόντων ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες τους, παραβρέθηκε και χαιρέτησε και ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας κ. Παπανούσκας Μιχάλης.